Wiezen ictbram

Starten

Om te kunnen wiezen moet men met 4 spelers zijn.
3 spelers zijn computergestuurd. Deze zullen volgens de regels spelen en er is een hoop logica ingestoken om ze goed te laten spelen.

Als u er bijkomt zijn er 4 spelers en zal u naar de tafel gaan om te beginnen spelen.

Aan de tafel

Er zal onmiddelijk worden gevraagd om de kaarten te verdelen. U kan de de slider verschuiven voor aan te duiden waar u wilt couperen. Druk op deal om het verdelen van de kaarten te starten.

screenshot aan de tafel
screenshot aan de tafel

In bovenstaande schermen bevindt u zich aan de tafel om te spelen.

De 4 namen van de spelers staan op de plaats waar ze zich bevinden.
Linksonder is er een tabblad waar de belangrijkste spelberichten zullen verschijnen.
Na iedere ronde worden er punten gegeven. Dit wordt bijgehouden in het tabblad score.

De 52 kaarten worden elke spel verdeeld over de 4 spelers. Een spel bestaat uit 13 rondes van 4 kaarten. Elke ronde moet een speler een kaart leggen en de hoogste kaart op tafel wint de ronde, men zegt ook wel slag.
Als u ervoor gaat en wint, krijgt u 2 punten van elke tegenspeler. U kan kiezen om ervoor te gaan, mogelijk gaat er iemand mee, dan staan jullie samen in een team en moeten jullie samen 8 slagen halen.
Als u alleen gaat, moet u 5 slagen halen om te winnen. Elke extra slag (overslag) geeft een extra punt.
De soort van de eerste kaart op tafel moet per ronde gevolgd worden. Er mag enkel een andere soort worden gelegd als u niet meer kan volgen.
Linksboven ziet u de troefsoort van het spel. Dat is de soort van de laatste kaart op tafel bij het verdlee van de kaarten in het begin van een spel. Troef is een speciale soort. De hoogste troef op tafel wint de ronde. Als u niet meer kan volgen en een troef kan gooien, kan u de ronde toch nog winnen.

Bij het begin van elk spel moet er geboden worden. Aan hand van de kaarten in uw hand kan u een beetje inschatten wat er kan gebeuren om punten te winnen.
Als u er met 2 voor gaat, dan moet u samen 8 slagen halen en krijgt u daarvoor elk 2 punten + het aantal overslagen.
Bij "troel" tellen de punten dubbel. Men kan hier enkel open miserie of Solo Slim over bieden.

Bij hulpmiddelen is er een knop "Laatste slag zien".
Na iedere ronde kan u de kaarten van de laatste slag inkijken.

1 speler zal, bij het begin van de ronde, een slider zien met een knop "Deal". Dit schuift na iedere ronde door.
De slider knop dient om aan te geven waar het kaartspel gecoupeerd wordt alvorens de kaarten verdeeld worden.
De kaarten worden slechts 1 keer geschud bij het begin van het spel.
Nadat er op "Deal" geklikt is, worden de kaarten over de 4 spelers verdeeld. De laatste kaart die gedeeld wordt, komt eventjes op tafel en de soort van die kaart wordt troef voor dit spelletje.

screenshot wat wil je doen vraag
screenshot wat wil je doen vraag, knop uitgeschakeld

Dan wordt er om de beurt gevraagd aan de 4 spelers of die ervoor willen gaan of willen passen of iets speciaal willen doen.
Er kunnen maximum 2 mensen voor gaan. Er kan altijd enkel worden meegegaan, of hoger worden geboden. De knoppen van biedingen die niet meer mogelijk zijn, zullen half transparant worden gezet en niet meer aanklikbaar zijn.
Als u er alleen voor gaat moet u 5 van de 13 slagen winnen.
Indien er iemand met u meegaat, moeten jullie samen 8 slagen winnen.
U kan stellen dat als u veel hoge kaarten hebt, u er voor moet gaan.
Als er niemand voor gaat, maar iedereen past, dan worden de kaarten terug bijeen gedaan en opnieuw verdeeld.
Als er iemand 3 troeven heeft is het "troel" en moet die met de 4de aas meegaan. De soort van de 4de aas is dan troef en die aas moet er eerst uitkomen, eerst worden gelegd.
De punten tellen dubbel in dit spelletje.

Verder zijn er speciale mogelijkheden om alleen tegen de 3 andere spelers te spelen:
Het hoogst geboden spel zal worden gespeeld.
Als u denkt dat u alle slagen kan halen, kan u Solo bieden. U mag kiezen in welke soort dat u dit doet.
Indien u dat in de soort van de laatste kaart doet, is het Solo Slim. Dit is het allerhoogste wat u kan bieden.
Indien u heel slechte kaarten hebt en denkt geen enkele slag te kunnen halen kan u miserie bieden. Met Miserie mag u geen enkele slag halen en dit is zonder troef.
Open miserie gaat erboven, maar dan kan iedereen uw kaarten zien.
Als u goede kaarten hebt en denkt minstens 9 slagen te kunnen halen, kan u Abondance bieden.
Iedere speler kan maar 1 keer bieden, enkel hoger dan de vorige speler of passen.

puntenverdeling
Solo Slim13 slagen in troef laatste kaart60 punten van of voor degene die het doet, 20 van of voor de andere 3
Solo 13 slagen in troef naar keuze30 punten van of voor degene die het doet, 10 van of voor de andere 3
Troel 8 slagenDubbele punten van normaal spel. 4 van of voor iedere speler, 2 punten per overslag
Abondance in troef 9 slagen in troef laatste kaart21 punten van of voor degene die het doet, 7 van of voor de andere 3, punten per overslag
Abondance 9 slagen in troef laatste kaart15 punten van of voor degene die het doet, 5 van of voor de andere 3, punten per overslag
Open Miserie0 slagen21 punten van of voor degene die het doet, 7 van of voor de andere 3
Miserie0 slagen18 punten van of voor degene die het doet, 6 van of voor de andere 3
Er alleen voor gaan5 slagen6 punten van of voor degene die het doet, 2 van of voor de andere 3, punten per overslag
Er met 2 voor gaan8 slagen2 punten van of voor degene die het doen, 2 van of voor de andere 2, punten per overslag

De waarde van de kaarten wordt als volgt bepaald:
Een aas is de hoogste kaart in zijn soort.
Daarna koning, koningin, boer, 10,9,8,7,6,5,4,3,2.

Als het spel gestart is, wordt er met een, half transparante, groene vierkant aangegeven wie er aan zet is. In onderstaande screenshot is dat Jef-01.
Per ronde moet iedereen om de beurt een kaart op tafel leggen.
U moet altijd de soort van de eerste kaart volgen indien mogelijk. U kan enkel een andere soort leggen als u er van de soort die op tafel ligt, geen kaarten meer hebt.
Vanaf hier kan men met troef spelen. Troef wint altijd en de hoogste troef die op tafel ligt, zal winnen.
Enkel de eerste ronde mag u niet met troef beginnen, uitkomen.
De hoogste kaart van de 4 kaarten op tafel wint de ronde en moet de volgende ronde starten.

screenshot

Bovenaan links zullen de slagen komen te liggen van team 1 en bovenaan rechts die van team 2.
Team 1 zijn altijd degene die ervoor gaan.

screenshot

Als u een kaart op de tafel wilt leggen en die kaart mag gespeeld worden, zal u nog op de knop Leggen moeten klikken die verschijnt na het loslaten van de kaart.
Indien u Nee klikt, wordt de kaart teruggestoken en kan u een andere kaart kiezen.
Als het niet mogelijk was die bepaalde kaart te leggen, zal deze onmiddelijk worden terug gestoken naar uw kaarten.
De bevestiging die nodig is om een kaart te leggen kan worden uitgeschakeld onder hulpmiddelen.